[email protected]

En blogg för engelska 5, 6, & 7 på Widénska Gymnasiet

English 5 Essay NA

Publicerad 2014-03-02 16:44:00 i Engelska 5,

This is information concerning essay writing for NA 13 A and B:

Topics for essay – English 5, spring 2014

The time has come to write your first essay in English 5. The topics for the essay are decided with a background in the goals for your science program degree. Since you are going to study chemistry during this autumn, we (Conny and Anna-Karin) found it suitable for you to choose from the topics below:

1. Batteries

2. Fertilizers (artificial)

3. Vitamins

4. Carbohydrates

5. Proteins

6. Lipids

7. Medical products

8. Poisoning

9. Steel

10. Glue

11. Paper

12. Car engine (burning and catalytic converter)

13. Detergent

14. Cosmetics

15. Paints

16. Air pollution

17. Drinking water and waste water (emission)

18. Pesticide

19. Crime-solving (DNA, fingerprints etc)

No more than two persons can choose the same topic. Each topic will be discussed from a point where you consider how it is connected to chemistry and how it is used in our every-day life. You can also bring up its influence on the environment. Remember to have sources to refer to! I will of course also orally go through how the writing process works, and how the formalities are presented at Widénska Gymnasiet. The essay will be written and presented in Harvard style (Google for information). 

Good Luck!

Conny

Assessment:

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven kan välja och med viss säkerhet använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talad och skriven engelska.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och kan på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven kan formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.

Betyget C

Eleven kan välja och med viss säkerhet använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talad och skriven engelska.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Betyget A

Eleven kan välja och med säkerhet använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talad och skriven engelska.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela